zaterdag 28 september 2013

De London tower

De yeoman warden bij traitor's gate
Ik ben al heel vaak in Londen geweest maar een van de dingen die ik nog nooit gedaan had was een bezoek brengen aan de tower of Londen, de plek waar veel van de historie van Engeland geschreven was. Vandaag zou ik dat gaan goedmaken en dus werd de reis naar Londen bridge en de tower ingezet. Na het verlaten van de metro en wat gezoek stond ik voor de poort en na het kopen van een kaartje betrad ik de toren. Het bleek dat er binnen vijf minuten een tour zou starten onder leiding van een van de yeoman wardens, de bewakers van de toren. Om voor deze fuctie in aanmerking te komen moest je als soldaat twintig jaar actieve dienst gedaan hebben en de rang van sergeant majoor bereikt hebben. Er waren slechts 37 wardens en het was een erefunctie waar hard voor gestreden werd.

De tour duurde ruim een uur en de warden wist een zeer onderhoudend verhaal te vertellen en we werden onder andere langs de plek gebracht waar Koningin Anne, nog twee andere koninginnen, de aartsbisschop van Canterbury en nog wat belangrijke figuren waren onthoofd. Ook de beroemde raven van de toren kwamen voorbij op de tour, die eindigde in de kerk op het terrein waar ook koningin Anne begraven was. Na afloop van was het zelf door de toren heen wandelen en de diverse tentoonstellingen bekijken. Uiteraard hoorde daar een een bezoek aan de kroorn juwelen bij en dat bleken er heel wat meer te zijn dan ik verwacht had. Ik genoot heel erg van het bezoek en kan iedereen de tower aanraden die naar Londen gaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten