dinsdag 17 juli 2012

Amalia Rodrigues

Ik had het er al over dat een van de etentjes die ik in Lissabon zou doen in een restaurant zou zijn waar er ook fado gezongen zou worden.Nu ben ik niet zo ontzettend bekend met de fado maar ik weet wel dat een van de belangrijkste zangeressen in het genre Amalia Rodrigues is.

Mijn eerste kennismaking met een van haar nummers was halverwege de jaren zeventig toen Johnny Rodrigues haar bekendste nummer, una casa Portuguesa, coverde en in de Nederlands hitparade zong. Jaren later hoorde ik het origineel voor de eerste keer en kon dat een stuk meer waarderen dan de cover die er van gemaakt was. Ik werd geen fan van Amalia maar vond haar wel een grootse zangeres. Nu ik echter zelf maar Portugal ga voelde ik me bijna verplicht om een cd van haar te downloaden. Het werd (uiteraard) een greatest hits album en alhoewel fado waarschijnlijk niet tot mijn favoriete muziek soorten gaat behoren kon ik het album wel waarderen. Ik ga dan ook nog wel een aantal keren luisteren, zowel via spotify als via de gedownloade cd, voordat ik afreis naar Lissabon zodat ik goed op de hoogte ben als we naar het fado restaurant gaan.

1 opmerking:

  1. IK ben benieuwd! Lijkt me een leuke ervaring, een Fado restaurant, benieuwd hoe jij het vind.

    BeantwoordenVerwijderen