donderdag 22 oktober 2009

Kull The shadow kingdom


Waar Dennis het zo’n twee maanden geleden over een van de grote helden van Robert E. Howard had is het deze keer mijn beurt. Uitgeverij Dark Horse heeft al geruime tijd de licentie voor alle helden die de Texaan ooit verzonnen had en naast grote hoeveelheden Conan is het deze keer de tijd voor Conan’s voorloper King Kull. Alhoewel er maar 2 verhalen over de Atlantiër die koning van Valusia werd door Howard geschreven zijn (het 3e en nooit eerder gepubliceerde verhaal werd later tot een Conan verhaal bewerkt door Howard) vind ik Kull eigenlijk beter dan Conan. De reden daartoe is moeilijk aan te geven maar de melancholische en filosoferende koning spreekt mij kennelijk meer aan dan de barbaar die carpe diem tot zijn levensmotto heeft verheven.

De comic is een bewerking van het eerste Kull verhaal The shadow kingdom, waarin Kull de troon van Valusia wint, vriendschap sluit met Brule de Pict en het plot van de serpent men om hem van de troon te stoten en te vervangen door een facsimile verijdeld. Alhoewel ik zowel het origineel als diverse bewerkingen heb gelezen biedt deze bundeling flink wat nieuwe dingen. Zo is er een hoofdstuk voor het verhaal toegevoegd over hoe Kull zijn laatste tegenstreven, plus monster, overwint en zijn er twee afsluitende hoofdstukken toegevoegd. Deze laatste twee gaan over een inval die Brule doet in het heiligdom van de serpent god. Het boek heb ik een ruk uitgelezen en dat zegt genoeg over wat ik er van vindt.

En ja Dennis, jouw exemplaar ligt klaar voor je!

1 opmerking: