zaterdag 17 oktober 2009

Joan Jett


Een van de artiesten die ik nog nooit live heb gezien maar waar ik wel een ontzettend grote fan van ben is Joan Jett. De eerste dat ik van haar muziek genoot kende ik haar naam nog niet, ik was toen zeventien en zat diep in de punk muziek. Een van de punk bandjes in die tijd was de Runaways, een van de eerste vrouwen bands in de punk muziek. Ik luisterde in boudisque naar hun debuutalbum vanwege de cover (zo heb ik later ook Plastic Letters van Blondie gekocht). Het openingsnummer Cherry Bomb was meer dan voldoende om het album aan te schaffen en gedurende de 5 jaar dat de band bestond was ik fan. In later jaren leerde ik de namen van de bandleden kennen en de zwartharige Joan en de blonde Lita Ford werden mijn favorieten.

Toen de band uit elkaar viel startte Joan een solo carrière. Geen platenmaatschappij wilde haar eerste album uitgeven dus begon zij zelf Blackheart records met als eerste plaat, I love rock ’n roll. De titelsong werd een wereldhit en Joan een grote ster. Ondanks dat haar muziek meer in de rock hoek zat dan in de punk bleef ik fan en volgde haar door de jaren heen. De enige teleurstelling is dat ik nog nooit een concert van haar bijgewoon heb, hopelijk kan ik dat in de toekomst nog een keer goedmaken.

1 opmerking:

  1. Ik ga meten, maar helaas, helaas, ik heb even een snelle scan gedaan en de komende drie maanden zijn er in totaal 3(!) optredens en allemaal in de USa. Ik geloof niet dat Joan een Europese toer op het programma heeft staan :-).

    BeantwoordenVerwijderen