woensdag 14 oktober 2009

Jim Shooter


Een van mijn helden in de comic wereld is Jim Shooter. Toen ik hem voor het eerst leerde kennen was hij editor in chief van Marvel comics en zorgde ervoor dat die uitgeverij, na een moeizame periode, weer aan de top van de comic wereld kwam te staan. Onder zijn leiderschap kwam Epic comics van de grond met o.a. Dreadstar van Jim Starlin en werd Daredevil groot door een tot dan toe onbekende tekenaar met de naam Frank Miller.

Na zijn smadelijke aftocht bij Marvel, veroorzaakt door politiek moord, was zijn volgende grote periode die van geestelijk vader van Valiant. In deze tijd begon ik meer over de achtergrond van Shooter te weten te komen en een van de opvallende feiten was dat hij op 13 jarige leeftijd begon als schrijver van the legion of super-heroes van DC. Ondanks zijn zeer jonge leeftijd zijn dit prima te lezen comics en ik kreeg nog meer bewondering voor de man.

Een van de hoogtepunten voor mij was de tijd dat hij Defiant oprichtte, tussen Valiant en Broadway in. Ik was toen met de rest van de blogleden in New York en wij slaagden erin een bezoekje aan Defiant te brengen en om Jim Shooter te ontmoeten. Wij waren zeer onder de indruk, niet alleen was Jim (zoals iedereen altijd zei) erg lang, hij vulde een kamer met zijn aanwezigheid, wat een persoonlijkheid. De laatste jaren heeft Jim zich teruggetrokken uit de comic wereld totdat hij weer terugkwam bij zijn introductie in de comic wereld, the legion of super-heroes. In 2008 vroeg DC hem om de serie over te nemen van Mark Waid en Shooter zei ja. Vanaf nummer 37 tot het einde met nummer 50 schreef Shooter de serie opnieuw en ik genoot.

Voor diegenen die nieuwsgierig zijn geworden verwijs ik naar de 2 hardcovers waar deze serie in is verschenen, Enemy rising en Enemy manifest. Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten