donderdag 18 november 2010

Fietstocht

Het was zover, de wekker liep op een godsgruwelijk uur af voor onze fietstocht door Bangkok. We waren als eerste in de ontbijtzaal en kregen zelfs koffie van de baas ontbijt. Onze gids stond om kwart over zes in de lobby en bracht ons per taxi naar het vertrekpunt van de tour de Bangkok. We werden welkom geheten door onze gids Jimmy die vertelde dat we een kleine groep hadden. Normaal is 8 gasten en 2 gidsen, wij gingen met de helft. De andere twee belden echter af zodat wij, wederom, een privé gids hadden voor onze rit. In de parkeergarage van het hotel stonden de fietsen klaar. Ron koos een mountain bike, ik nam een damesfiets met mandje.

We gingen als eerste door de mega smalle straatjes van Chinatown waar vallen gewoon onmogelijk was zo krap was alles. Dwars door markten met stalletjes aan twee kanten en het was een wonder dat ik geen ongelukken veroorzaakte. Fietsen kun je kennelijk toch verleren. Na Chinatown staken we met een longtail de Chao Phraya over en bezochten we, uiteraard, een tempel. Na dit stadsdeel was er een lange tocht per longtail waar we wederom veel van het echte lokale leven zagen. Toen wederom dwars door een gebied met veel water en erg smalle weggetjes. De geluksarmbanden die Ron en ik van de monnik hadden gehad werkten niet al te best. Ron had de loterij niet gewonnen en ik slaagde erin om in het water terecht te komen.

De lokale mensen snelden uit hun hutjes en iedereen bood meteen hulp. Toch wel wat anders dan in Nederland waar iedereen komt toekijken. Bij iemand thuis in de tuin kon ik mij afspoelen want mijn broek en de helft van mijn shirt zaten onder de troep (ach weer een wasje voor het hotel). Kletsnat ging ik verder op de tocht maar in het zonnetje droogde alles weer snel. Het enige slachtoffer was de camera, gelukkig stonden alle foto's al op de laptop. Daarna wederom met een longtail naar een eethuisje op het water waar we een heerlijke lunch genoten van rijst, soep, vis, salade en een cola. Toen nog een stukje varen en het was al weer tijd voor de terugreis, wederom door de smalle straten van Chinatown waar het nu erg druk was. Gelukkig kwamen we zonder verdere ongelukken in het hotel waar we gestart waren. We namen afscheid van Jimmy die nog even een taxi voor ons regelde en er was een einde gekomen aan een mooie ochtend.

2 opmerkingen:

  1. Een modderbad schijnt goed voor je te zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou zeggen: hou het roer recht schipper!!! Geen risico meer nemen, niet in Amsterdam gaan fietsen!

    BeantwoordenVerwijderen