woensdag 24 november 2010

Azië, een retrospectieve

De vakantie zit er weer op en dan is er tijd voor een terugblik. Eigenlijk waren er geen echte minpunten deze vakantie alles was top. Als klaag Hollander (dat is tenslotte je recht) toch een opmerking. Het is verrekte warm en Azië en dat gekoppeld aan de lucht vochtigheid maakt het toch wel zwaar. Maar dat is een kleine prijs voor al het moois.

De landen en steden:
1) Bangkok in Thailand
2) Kuala Lumpur in Maleisië
3) Singapore
Bangkok was met voorsprong de mooiste stad. We hebben hier het langst verbleven en ik heb het idee dat ik nog zo veel gemist heb. Grote dank aan onze gids Pattama die ons uitstekend op sleeptouw heeft genomen. Ik heb haar gegevens voor diegenen die naar Bangkok gaan. Singapore vond ik het minst, te westers denk ik. Kuala Lumpur is ook erg mooi maar haalde het toch niet bij Bangkok voor mij.

De hotels:
Het Prince in Kuala Lumpur was duidelijk ons beste hotel, minder luxe dan het Pan Pacific in Singapore maar zo veel warmer en zulke vriendelijke mensen daar, dat gecombineerd met de prijs maakt het de winnaar van de trip. Het Siam city in Bangkok was duidelijk het minste maar ik kan dit prima 5* hotel probleemloos aan iedereen aanbevelen. Het was trouwens het goedkoopste hotel dat we hadden met een kamerprijs van nog geen €70 per nacht.

Het vervoer:
Uiteraard is er gevlogen, gevaren en gereden. Het stoerst vond ik wel onze tochten op de longtail boten als die full speed over de Chao Phraya vlogen. Ook onze mercedes chauffeur Haffiz mag niet onvermeld blijven die ons in Singapore uitstekend vervoerde. En uiteraard de naamloze chauffeur van onze gids in Bangkok die ons steeds netjes afzette en na een telefoontje van Pattama weer oppikte van de plek waar wij ons op dat moment bevonden.

Het eten:
Ik heb overal prima gegeten. Van luxe Japans tot Thais in hele kleine tentjes. Ik denk dat Chinees restaurant Linn-Fa in het Siam city hotel het beste was waar wij gegeten hebben maar het meest sfeervol was toch wel onze lunch tijdens de fietstocht samen met onze gids Jimmy op het kleine restaurant dat in de Chao Phraya lag. Straat stalletjes hebben we niet aangedurfd uit angst voor maag problemen maar dat zag er wel ontzettend leuk uit! Ook de ontbijten mogen niet onvermeld blijven. Bij alle hotels was een super de luxe ontbijt buffet in de kamerprijs inbegrepen, we zagen dat dit in Singapore als los element 80 Sing dollars (€50) kostte, dat maakte onze hotelprijzen nog veel aantrekkelijker. Als tip voor iemand die gaat boeken kan ik deze website aanbevelen.

Het drinken:
De top drie hier bestond uit water, water en water, ik heb nog nooit zo veel water van mijn leven gedronken en het was nodig. Verder zijn er veel sapjes gedronken en ook thee deed het erg goed. Alcohol, koffie en frisdrank namen geen belangrijke plek in op deze vakantie. Uiteraard zijn wel alle lokale bieren geprobeerd en werd er bij de wat luxere restaurants een flesje wijn bij het eten opengetrokken.

De cultuur:
In de eerste twee steden hebben wij het e.e.a. aan culturele evenementen bezocht maar in Bangkok gingen de stoppen compleet los. Ik hoef de komende tijd even geen tempels en geen Boeddha meer te zien. Verder zijn de diverse stadswijken leuk om te bezoeken met toch wel Chinatown en Little India in elke stad als verplicht bezoek.

Het winkelen:
Eigenlijk is er erg weinig geshopt. Ron heeft zijn shopping lijstje aardig afgewerkt, ik stukken minder. Uiteraard zijn maat pakken een must als je naar Thailand gaat en die zijn dan ook aangeschaft. Verder heb ik natuurlijk de koelkast magneten voor mijn moeder aangeschaft maar dat was het wel zo'n beetje.

Dit was mijn eerste visite aan Azië en het is uitstekend bevallen. Vervolg bezoeken zitten er zeker in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten