zondag 29 december 2013

School herinneringen 11: Handtekeningen


Willy Alberti
Deze keer een school herinnering die niet over mijn middelbare schooltijd gaat, zoals alle andere stukjes tot nu toe, maar over mijn lagere schooltijd. We praten eind jaren zestig begin jaren zeventig en ik zat op, de inmiddels niet meer bestaande, Jac. P. Thijsse school in Osdorp. Tegenover de school zat, de inmiddels ook niet meer bestaande, platenzaak Disco Alberti van niemand minder dan Willy Alberti. Af en toe stond hij ook zelf in de zaak en dan kon je een foto met handtekening halen. iets wat zo'n beetje iedereen op de school wel een keer gedaan heeft.

Een tweede, en heel wat belangrijkere handtekening die ik in die periode scoorde was die van Heinz Stuy, de keeper van Ajax. Deze moest een keer tegenover onze school zijn en de voetbal fans onder ons herkenden hem meteen. Een klein groepje verliet dan ook meteen het klaslokaal (het voordeel van een Montessori opleiding, je had geen groepslessen) en wist hem een handtekening af te troggelen. Uiteraard heb ik in latere jaren nooit meer iets met de twee handtekeningen gedaan,ze zijn zelfs verdwenen maar het is denk ik wel de start geweest van het verzamelen van gesigneerde (strip)boeken en comics, als het even kon voorzien van een tekening.. Dat zijn er in totaal honderden geworden en die heb ik nog steeds alhoewel ik al jaren lang gestopt bent met het scoren van nieuwe gesigneerde exemplaren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten