maandag 26 december 2011

Het kerstdiner

Eerste kerstdag is bij ons in de familie de dag voor het traditionele kerstdiner. Zoals de afgelopen jaren wederom bij mijn zusje en zwager in Amstelveen aangezien mijn neefje zich dan voor het merendeel van de tijd terug kan trekken in zijn eigen kamertje met playstation 3 en aanverwante zaken.

Bij de start was hij uiteraard wel aanwezig en meteen ceremoniemeester want de boom was al omringd met cadeau's waar er nog meer bij kwamen toen mijn ouders en ikzelf binnen kwamen. Hij deelde netjes alle cadeaus uit af en toe vragend naar de groep kijkend als er weer eens een pakje zonder naam boven kwam drijven. na een vrij lange tijd waren de pakjes eindelijk op en was het tijd om aan tafel te gaan. De maaltijd was een combinatie van diverse mensen. Ik had het merendeel van de gerechten uitgekozen maar te weinig tijd i.v.m. de drukte op het werk om alle voorbereidingen te doen. Mijn ouders hadden dus alles gehaald en de open gaatjes ingevuld. Daarnaast had mijn moeder een heel mooie chocolade taart gemaakt samen met mijn neefje waar mijn zusje mooie sier mee liep te maken op facebook.

We genoten van een visschotel als voorgerecht, daarna een ossenstaart soepje en als tussengerecht portobello gevuld met geitenkaas en spek. Geen van de gangen was van interesse voor mijn neefje, hij at een stuk toast met boter bij de vis en dat was het wel. Het hoofdgerecht was hert met een port saus voor de mannen en ossenhaas voor de vrouwen en mijn neefje. Normaal blieft hij ook dat niet maar hij begint meer te eten want de ossenhaas ging schoon op en toen mijn moeder wat liet staan wilde hij daar ook nog een deel van. Nog even en het wordt een concurrent aan tafel. Vervolgens nog een rondje kaas en de taart van mijn moeder en iedereen zat vol, erg vol. Bij het voedsel geweld werden een Sancerre, een Medoc en een port geschonken en bij de taart uiteraard koffie.

Na wat natafelen was het tijd om te vertrekken en iedereen was het er over eens dat het wederom een erg gezellige kerst was geweest. Op naar de editie van 2012.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten