donderdag 26 november 2009

Agile


Voor mijn werk ga ik regelmatig op cursus. De ene cursus gaat meer over zelfontwikkeling, de andere meer over techniek. Daar bedoel ik niet het repareren van computers mee maar bv. het houden van een functioneringsgesprek. De laatste tijd wordt er bij ons steeds meer gesproken over Agile ontwikkelmethoden in het algemeen en scrum in het bijzonder als de nieuwe heilige graal. Aangezien ik in de development sector van ons bedrijf zit krijg ik dus steeds meer informatie en cursussen over dit onderwerp. Zo heb ik inmiddels een workshop scrum voor managers en een training scrum voor team members gevolgd. De volgende stap wordt een cursus scrum voor scrum masters en dan heb ik voorlopig genoeg theorie tot mij genomen.

Als collega’s mij vragen wat ik nou gedaan heb op zo’n cursus kom ik met verhalen waar zij weinig tot niets mee kunnen beginnen. Zo heb ik de afgelopen tijd flink kleuterschool lopen spelen. Ik heb hoedjes, bootjes en vliegtuigjes gevouwen. Ik heb met dobbelstenen gegooid. Ik heb ballonnen opgeblazen, lek geprikt en gestolen. Uiteraard zijn dit allemaal metaforen voor de realiteit maar probeer dat maar eens uit te leggen aan mensen die er niet bij zijn geweest. Daarom heb ik het inmiddels opgegeven om dit uit te leggen en maak me er met een lachje en opmerkingen over kleuterscholen en tijdverspilling van af. Ik heb er wel het een en ander door opgestoken want bij mijn 1e project als scrum master, dat ik nu aan het inrichten ben, heb ik al een dartbord geregeld voor onze project kamer. We vonden echter al meteen onze eerste uitdaging want waar hang je zo’n ding op zonder dat iemand gevaar loopt om een pijltje in zijn oog te krijgen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten