woensdag 31 juli 2013

Werk herinneringen 15: Tour de france spel

Een bordspel over de tour de France
De tour de France is inmiddels alweer een tijdje afgelopen maar de doping perikelen uit het verleden blijven maar doorgaan. Dit bracht mij in gedachten terug naar de start van mijn arbeidscarrière en het bijbehorende Tour de France spel.

Mijn eerste werkdag bij mijn bedrijf was op 16 juli. Naast het kennismaken met mijn collega's en de werkzaamheden was er een ding waar ik niets van begreep; een soort koortsachtige opwinding over de Tour de France. Er werd mij uitgelegd dat er een Tour de France spel was waarbij je een lijst van tien renners had en punten kreeg in de etappe's waar zij bij de eerste tien zaten. Inleg was vijf gulden en de totale prijzenpot werd onder de winnaars verdeeld en de klassementswinnaar kreeg een mooie wisselbeker met zijn of haar naam er in gegraveerd. Er waren honderden deelnemers en er was software die op het mainframe draaide en dagelijks de standen berekende en een grote lijst met de stand produceerde.

Het jaar daarop nam ik uiteraard ook deel en leverde ook een lijst in voor mijn goede vriend Dennis. Er waren toen twee competities, een voor het klassement en een onderlinge tussen Dennis en mijzelf wie het hoogste zou eindigen. Het hoogtepunt voor mij was in 1996 toen ik winnaar van het spel werd en mijn naam in de wisselbeker gegraveerd werd. Het spel begon daarna echter helaas een zachte dood te sterven omdat er bij vele andere bedrijven ook tour spellen georganiseerd werden maar de echte doodsteek kwam in 1998 toen er complete ploegen uit de tour gehaald werden vanwege doping gebruik. De lol was er van af en alhoewel het spel nog een paar jaar gespeeld werd deden Dennis en ik niet meer mee.

1 opmerking:

  1. Grappig, het spel dat je gebruikt hebt op het plaatje bij het artikel heb ik ook gehad. Toen ik jong was heb ik er Camping De Lucht vele wedstrijden mee "gereden" tegen de buurjongens uit de andere caravans :-).

    BeantwoordenVerwijderen