vrijdag 19 juli 2013

Werk herinneringen 14: Hindoestaans huwelijk

Een traditionele Hindoe bruiloft.
Jaren geelden was ik uitgenodigd voor een Hindoestaanse bruiloft. Een van mijn teamleden ging trouwen en hij had mij en enkele anderen uitgenodigd voor de trouwerij. Het feest duurde drie dagen waarvan wij uitgenodigd waren voor dag 2 en dag 3 (dag 1 was alleen voor de familie). Dag twee was het vrijgezellen feest en dat werd in een zaaltje in Maarsen gevierd, naast (uiteraard) eten en drinken werden er ook diverse rituelen uitgevoerd zoals rijst maken die voor het huwelijk gebruikt werd.

De dag erna was het huwelijk en wij kwamen vrij laat (23:00) binnen wegens andere verplichtingen. De ceremonie bleek toen nog in volle gang, bruid en bruidegom zaten in traditionele kleding in een speciale ruimte en de pandit was nog druk bezig met de plechtigheden. Het was ruim na middernacht alvorens de band begon met spelen en het feest kon beginnen. Tegen die tijd namen wij echter afscheid want de volgende dag moesten wij erg vroeg opstaan. Ondanks mijn korte blik op de gebeurtenissen kan ik zeggen dat een hindoe bruiloft heel wat anders is dan een Nederlandse bruiloft en dat je flink wat geduld moet hebben om de avond door te komen. Not my cup of tea so to speak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten