vrijdag 22 juni 2012

Rattle and hum

Een van de dingen die na de vakantie is blijven hangen is toch wel het bezoek dat wij aan de sun studio's hebben gebracht. Een van de stukjes memorabilia die daar hing was het mengpaneel dat U2 gebruikte toen zij daar ook enkele nummers opnamen. Eind 1988 heb ik rattle and hum, de muziekfilm van U2,  in de bioscoop gezien maar toen zeiden de sun studio's mij niet zo veel.

Daarom besloot ik de film te downloaden en nogmaals te zien met de kennis die ik nu heb. Een van de dingen die me opviel was dat er een hele hoop stukken Amerika getoond werden waar ik ook geweest was zoals San Francisco en New York, het zien van plaatsen waar ik geweest was maakte het op de een of andere manier veel leuker om naar de film te kijken. Ook keek ik met hele andere ogen naar het stuk dat in de sun studio's was opgenomen. Op exact dezelfde plek waar Bono stond te zingen had ik ook gestaan en ik herkende de foto's aan de muur en de instrumenten die daar stonden. Wat ik vergeten was, was dat de band ook een bezoek aan Graceland had gebracht en wederom keek ik met hele andere ogen naar de beelden die ik voorbij zag komen.

Het opnieuw zien van de film bracht vele herinneringen boven, aan de ene kant van het zien van het rattle and hum concert in de rai tot aan de andere kant het herbeleven van een aantal van de mooie herinneringen van de afgelopen vakantie. Ik heb veel plezier gehad met het opnieuw kijken van de film en als je hem nog niet gezien hebt en of fan van U2 bent of van het ontstaan van de Amerikaanse rock houdt dan is het een aanrader.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten