Enige tijd geleden zat ik eens na te denken over mijn shop gedrag en met name de veranderingen daarin. Als je vroeger en nu naast elkaar legt kun je daar toch een mooi stukje evolutie van een shopper inzien.
Toen ik een vast inkomen had maakte ik (bijna) elke zaterdag Amsterdam onveilig samen met Dennis. Als echte mannen gingen wij dan op pad om cd's, dvd's, comics, boeken en games te scoren. Vaste adressen waren dan ook Boudisque (inmiddels ter ziele), de Virgin mega store (inmiddels ter ziele), The American Book Centre, diverse comic zaken (inmiddels allemaal ter ziele) en Fame en The Free record shop. vaste prik was daarbij ook het eten van een broodje, soms bij zaken als Van Dobben maar meestal bij bakker Bart. Wij hielden dit vele jaren vol maar op een gegeven ogenblik kwam daar de klad in. Gewijzigde interesse's, minder vrije tijd en het digitaal kunnen verkrijgen van games, muziek en film waren de oorzaak van het afsterven 2 van deze shop activiteiten.
Als ik dat vergelijk met mijn tegenwoordige shop activiteiten dan is dat een wereld van verschil. Van de "oude" zaken worden er enkel nog comics aangeschaft en dat dan alleen in Amerika, niet eens in Nederland. De overige zaken van vroeger worden allemaal gedownload en niet meer fysiek aangeschaft. Daarvoor in de plaats is wel het bezoek aan kledingwinkels gekomen. Mijn kledingkast daarentegen is vele malen groter en merk bewuster geworden dan vroeger. Ik kom in kleding zaken waar ik vroeger nooit kwam, zeker als ik met een hele goede vriendin van mij op stap ga. Dan wordt de wereld van Gucci, Diesel en Louis Vuitton voor mij geopend. Lunchen is dan ook geen broodje meer maar een heerlijke Thaise lunch in de binnenstad of een mooie plek als Slangevegt.
Kortom het heden is een wereld van verschil met vroeger. Aan de ene kant komt dat door de technologische ontwikkelingen in de wereld waardoor het downloaden van mannen dingen als cd's, boeken en films in de plaats is gekomen van het kopen van de fysieke objecten. Aan de andere kant is het toch wel een verleggen van interesses en de mogelijkheden die een wat ruimer gevulde beurs je bieden. Kortom de shop René van vandaag de dag is een totaal andere shop René dan die van zeg maar tien plus jaren geleden. Nu maar afwachten hoe de shop René van tien jaar verder er uit ziet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten