donderdag 20 september 2012

JPT beker

Deze beker vond ik terug in een donker hoekje en hij bracht meteen een sloot aan herinneringen terug. Het is de beker die ik kreeg toen ik de Jac. P. Thijsse school verliet in 1974 om mijn carrière op de Osdorper School Gemeenschap (zie de serie school herinneringen) voort te zetten. De JPT was een normale school die echter ook vier Montessori klassen had. Ik kwam in de tweede binnen van een Montessori klas waar de eerste, tweede en derde samen in zaten, na onze verhuizing van Amsterdam oost naar west. Dingen die mij bij gebleven zijn uit de vijf jaar die ik op de JPT heb doorgebracht zijn het krijgen van een foto met handtekening van Heinz Stuy, de keeper van Ajax. Een familielid van hem bleek tegenover de school te wonen en de klas stroomde leeg toen Heinz herkend werd. Ook van Willy Alberti, wiens platemzaak Disco Alberti, zich tegenover de school bevond. In de pauze liepen wij dan naar binnen en als Willy er was, was hij nooit te beroerd om een foto te signeren.

Op het montessori onderwijs deed je bijna niets klassikaal. Uitzonderingen waren het zingen (waarbij ik wijselijk erg zachtjes mee deed), het voorlezen (ik vond De brief van de koning van Tonke Dragt dusdanig spannend dat ik het boek uit de bibliotheek leende om het snel uit te kunnen lezen) en de musical die we aan het eind van de zesde klas maakten. Hier speelde ik de rol van notaris in het verhaal "De erfenis van ome Ko". Hoogtepunt van mijn school carrière was toch wel een open dag in de jaarbeurs in Utrecht waar ik en een klasgenote mochten tonen hoe ver je kon gaan met rekenen op het montessori onderwijs. Hier is zelfs een (klein) stukje van op het journaal uitgezonden. Mijn tijd op de JPT was een hele mooie en ik zal er altijd met plezier op terugkijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten