zaterdag 10 maart 2012

Eye of the beholder

Ik heb het hier wel eens eerder gehad over ScummVM, een virtual machine die het mogelijk maakt om oude adventures probleemloos op je moderne pc te spelen. Ik ben erg gelukkig met alle effort die de ontwikkelaars er in steken om gratis en belangeloos er voor te zorgen dat ik mijn oude favorieten weer opnieuw kan spelen, of beter nog om nieuwe spellen te ontdekken die ik vroeger nooit gespeeld had.

Meer dan een jaar terug bleek dat er gewerkt werd aan Lands of Lore, geen adventure maar een RPG waar ik destijds ontzettend veel lol mee gehad heb. Toen het spel beschikbaar kwam begon ik het dan ook weer met veel plezier te spelen en zat weer midden in het verhaal. Eigenlijk was Lands of Lore zijn leven begonnen als een andere game, eye of the beholder 3, en die serie was mijn introductie tot de RPG's. Ik vroeg dan ook aan de ontwikkelaars of ze van plan waren om de eerste twee delen van eye of the beholder ook speelbaar te maken en tot mijn grote vreugde bleek het tot de mogelijkheden te behoren. Er werd echter tussen de ontwikkelaars flink gediscussieerd of RPG's wel onderdeel uit moesten maken van ScummVM en tot mijn verdriet besloot men daar mee te stoppen na Lands of Lore. Bij een gratis product kun je geen invloed uit oefenen dus legde ik me er bij neer dat ik de eye of the beholder games niet te zien zou krijgen. Wat schetste mijn verbazing echter (en leidde tot vreugde uitbarstingen) toen onlangs zowel deel 1 als deel 2 in test versies aan ScummVM werden toegevoegd. Wat bleek, de ontwikkelaar was rustig doorgegaan met het speelbaar maken van het spel en er was uitgebreid gediscussieerd over het wel of niet toevoegen van RPG's. Tenslotte hadden de pro RPG mensen de discussie gewonnen en waren de games toegevoegd. Ik ga alvast mijn oude cd roms uit de kast halen en mij voorbereiden op een herintroductie van eye of the beholder!

1 opmerking: