zaterdag 2 januari 2010

Tom Clancy


Deze keer gaat het niet over science fiction boeken maar over thrillers. In dit genre is Tom Clancy een van mijn, en misschien wel de, favoriete schrijvers. Zijn eerste boek was The Hunt for Red October, bij het grote publiek echt bekend geworden door de film met Sean Connery in de rol van kapitein Ramius van de onderzeeër Red October. Met de regelmaat van de klok volgde bijna elk jaar een nieuwe thriller van Clancy met in bijna elk boek een hoofdrol voor Jack Ryan, begonnen als analist bij de CIA. Nog drie van de boeken werden verfilmd en Clancy liep binnen zoals dat zo mooi heet. Hij breidde uit met een video game company en ook dit was een doorslaand succes. Een deel van zijn miljoenen investeerde hij in het (deel)eigenaarschap van de Baltimore Orioles, waar ik ook een wedstrijd van heb gezien.

In de latere boeken begon Clancy aan een tik te leiden waar ik wel meer succesvolle schrijvers op betrap, zoals bv. David Weber. De boeken worden dikker en dikker terwijl dat naar mijn mening weinig toevoegt aan het leesgenot, het had best met een paar honderd pagina’s minder gekund! In 2003 is het laatste boek van zijn hand verschenen en sindsdien is er niets meer bekend gemaakt over nieuwe thrillers. Alhoewel er onder zijn naam diverse series boeken gepubliceerd worden is geen daarvan door Clancy zelf geschreven, ik heb er een geprobeerd maar het is niet mijn ding. Ik wacht dus al een hele tijd op een nieuwe Clancy en ik heb toch wel last van onthoudingsverschijnselen. Voor diegenen die eens een begin willen maken kan ik Clear and Present Danger of Rainbow Six aanraden als goede kennismaking met het werk van Clancy.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten