zaterdag 9 januari 2010

2010, tien jaar na de millennium bug


Eind jaren 90 maakte de hele wereld zich druk om de millennium bug die er voor zou zorgen dat de hele wereld stil zou komen te liggen. Ook in mijn bedrijf werd er veel geld en tijd besteed om te zorgen dat er geen problemen zouden komen. Ik was onderdeel van het team dat de strategie en oplossing bepaalde na een gedegen analyse van de kwetsbare punten in onze systemen. Op een paar kleinigheden na ging er niets fout in de hele wereld en was de millennium bug onderwerp van erg veel grappen.

Bij het ingaan van 2010 kwamen er echter berichten uit Duitsland dat miljoenen bankpassen niet meer werkten na de jaarwisseling, een soort van verlate millennium bug. Net als vele andere moest ik hier hartelijk om lachen. Nu ben ik echter ook slachtoffer van versie 2.0 van de millennium bug want mijn thuisoplader voor mijn chipknip werkt niet meer. Als ik mijn pas er in steek krijg ik sinds 1 januari 2010 de mooie kreet “onjuiste pas”. Aangezien in onze kantine alleen maar met de chipknip betaald kan worden ben ik nu ook verplicht om mij naar een chipknop oplaadpunt te begeven om mijn chipknip op te laden en kan ik dat niet meer op mijn gemak thuis doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten