zaterdag 23 januari 2010

Morita-Ya


Gisteren was de eerste episode van het nieuwe feuilleton vrijdagavond stapavond als opvolger van de oude serie. Een goede manier om een nieuwe traditie te openen is starten met een etentje. Zo had ik vorige week met een vriendin afgesproken dat we uit eten zouden gaan. Aangezien zij tot half zeven moest werken en dan op de fiets naar de stad zou gaan was de start van de avond uiteraard in het elfde gebod. Toen ik binnenkwam zat zij al aan een biertje en natuurlijk hield ik haar gezelschap met een Brigand. Daarna was het tijd om aan tafel te gaan in het Japanse eethuis Morita-Ya.

Aangekomen werden we vriendelijk door eigenaresse Morita begroet en namen plaats aan een wankel tafeltje. Het is, zoals de naam al aangeeft, een eethuis(je) want er is slechts plaats voor 24 personen (en dan zit het echt vol) aan de simpele houten tafeltjes. Het interieur is, en dan ben ik vriendelijk, achenebbisj te noemen. Maar ja het gaat om het eten en dat is met recht uitstekend te noemen. We besloten de maaltijd te delen en bestelden de sushi & sashimi mix en de beef set. Daarbij een cola light en een sapporo bier. De maaltijd startte met een kom miso soep voor beiden gevolgd door de vis. De set bestond uit sashimi van zalm, tonijn, inktvis en een witvis. Daarnaast bestond de sushi uit een california rol en diverse maki en nigri. Alles even lekker. De volgende gang was flinterdun gesneden entrecote die je op een eigen bakplaat bereid, vervolgens onderdompelt in een saus (waar ik het recept niet van ken, hij is donker van kleur en erg smaakvol). Dit begeleidt met een kommetje kleef rijst en een bakje salade. Ook hier was geen wanklank te ontdekken en we besloten de maaltijd met groene thee en espresso. Mijn tafeldame was erg tevreden over de kwaliteit van het eten maar toen zij de rekening zag vielen haar ogen pas echt uit haar hoofd want dit culinair festijn had ons slechts €51 gekost.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten