zondag 1 maart 2015

Lucas Rive

De chef aan het werk
Vrijdagavond was het tijd om de verjaardag van mijn goede vriend Dennis te vieren alhoewel deze datum al heel wat maandjes achter ons lag. Ik had hem een etentje aangeboden in het gelijknamige maar ook eend (restaurant van Lucas Rive te Hoorn, de vroegere chef-kok van de bokkendoorns.

Na een vlotte rit en het wat moeizamer vinden van een parkeerplaats namen we plaats aan de mooi gedekte tafel waar de eerste amuses al klaar stonden. Voorzien van een bruisend aperitief voor ons beiden (champagne voor mij water voor Dennis) werd er een derde amuse bijgezet en kregen wij te horen wat men voor ons bereid had. De start was prima, lekker amuses,erg vriendelijke bediening en een mooie plek en dat zou zo de hele avond blijven.
Het hoofdgerecht, de eend
.
We kozen uiteraard voor het menu van de chef dat van drie tot zes gangen uiteenliep. Dat werd uiteraard het zes gangen menu, voor mij voorzien van een bijpassend wijnarrangement. Voor de eerste gang echter op tafel kwam werd er nog een vierde amuse geserveerd die met de laatste slok van de champagne verdween. Nu heb ik altijd een wijnarrangement in dit soort zaken en dan krijg je glazen die bij de grootte van de porties passen zodat je niet teut van tafel komt. Bij Lucas Rive schonk men echter volle glazen wijn, men vond dat dat zo hoorde. Ik klaagde niet maar ik was toch enigszins aangeschoten toen ik de auto instapte na zes wijn en een champagne.

Het eten was top en zoals te verwachten in een vissersdorp, stonden er diverse gangen vis op het menu. Er was kabeljauw, coquille en kreeft, maar ook eend (die Dennis liet vervangen door de sukade) en uiteraard was er kaas, een dessert en koffie met friandises. Het was een heerlijke avond met goed eten en in goed gezelschap en de prijs was meer dan schappelijk te noemen. Mocht je van eten op dit niveau houden dan doe je jezelf een heel groot plezier door een bezoek aan Lucas Rive te brengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten