zondag 29 april 2012

Afscheid

Afgelopen vrijdag was de laatste werkdag van een collega van mij. Niet omdat hij met pensioen ging of bij een andere werkgever aan de slag ging maar omdat hij het wel welletjes vond. Hij was achter in de vijftig, vond het allemaal genoeg geweest en kon het zich veroorloven. Het was een gezellig afscheid en er werden leuke cadeaus gegeven en mooie herinneringen opgehaald ondanks dat hij had aangegeven met stille trom te willen vertrekken.

Voor mij was het echter een bijzonder afscheid omdat Henk mijn mentor was geweest toen ik in 1988 begon als COBOL programmeur na eerst twee jaar operator te zijn geweest. Ik had drie maanden cursus gehad, had vervolgens op het werk nog een inwerk periode van 2 maanden gehad en was ingedeeld bij een van onze modules. Aangezien ik in die tijd nog rookte (zoals vele anderen) kwam ik uiteraard op een kamer met rokers terecht. (In die tijd werd er in kamers gerookt en stonden er asbakken op de tafels bij vergaderingen).

Zo kwam ik dus bij Henk terecht die als ervaren programmeur mij onder zijn vleugels nam en mij de fijne kneepjes van het vak leerde. We hebben in de loop der jaren samen mooie producten gemaakt waarvan een aantal nu nog steeds draait en waar de klanten nog steeds erg tevreden over zijn. In latere jaren ging ik andere dingen doen maar Henk was tevreden met zijn job en bleef daar lekker zitten. Nu is hij dus vertrokken en is er ook een flink stuk van mijn vroege jaren uit het bedrijf vertrokken. Ik wens hem het allerbeste in de komende jaren en zal met prettig herinneringen terugdenken aan de tijd die we samen hebben gewerkt.

1 opmerking:

  1. Mooi stukje. Ik had een paar jaar geleden een soortgelijke ervaring. De persoon die het ooit in mij zag zitten bij Postbank en mij testmanager maakte, ging met pensioen. Waar ik sinds die tijd een grote ontwikkeling had doorgemaakt, was het met hem uiteindelijk helemaal naar beneden gegaan qua carriere, en waar hij ooit hoofd testcentrum en hoofd management advies was, eindigde hij als testanalist....het was een ontnuchterende ervaring en zelfs een beetje triest, want het was een mooi mens, wat alleen uiteindelijk niet mee kon in de wijziging van Postbank naar ING.....

    BeantwoordenVerwijderen