zondag 27 december 2009

Kerstmaaltijd


Het kerstdiner anno 2010 was een makkie voor mij. Waar ik de laatste paar jaar de familie bij mij uitnodigde en dus druk in de weer was om alles voor te bereiden en klaar te maken, uiteraard kon en wilde ik mijn vader niet uit de keuken houden tijdens de bereiding van de diverse gangen, was het dit jaar bij mijn ouders aangezien ik de tijd niet vrij kon maken om het zelf te doen. In de loop van de middag arriveerde iedereen in het gezellig ingerichte huis en werden de cadeaus onder de boom geplaatst. Onder het genot van toastjes met zalm, paling en andere lekkernijen werden de cadeaus uitgepakt en overhandigd. Van te voren was er een budget gesteld wat een cadeau maximaal mocht kosten en voor het eerst in jaren had ik me daar netjes aan gehouden. Ik bleek echter de enige te zijn want de rest van het gezelschap had nergens rekening mee gehouden.

Daarna was het tijd om van de maaltijd te gaan genieten. Mijn vader had de registers opengetrokken en het werd genieten van diverse gangen. Zo kwam daar voorbij, een salade van eendenborst en kip, een heldere kippensoep met asperges, een portobello met geitenkaas, honing en spek, kangaroe (voor de dames ossenhaas) met diverse groeten en gefrituurde aardappels, een kaasplankje, ijs met vruchten en tenslotte koffie met friandises. Dit alles bevloeid met een chablis, een mooie bordeaux, port en cognac zorgde voor een goed verzorgde inwendige mens. Na afloop zat iedereen dan ook lui onderuitgezakt na te genieten. Volgend jaar mag ik (helaas) weer aan de bak want het is best wel lekker zo’n jaartje genieten zonder iets te hoeven doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten