dinsdag 15 december 2009

Kerstbier


Net zoals de kerst in het teken staat van vreten op aarde is er ook met de drank rekening gehouden. Zo brouwen veel brouwerijen een speciaal kerstbier, nieuwjaarbier, of eindejaarsbier om het jaar uit te luiden. Mijn favoriete brouwerij maakt dan ook een kerstbier, uiteraard blijft het blonde bier de nummer één maar deze is ook niet te versmaden. Net zoals elk bier dat speciaal voor deze tijden wordt gebrouwen is het een donker bier met een hoog (9%) alcohol gehalte. Ik heb het een keer eerder gedronken en ik moet zeggen dat het prima smaakte. Echter St Feullien (ja daar is eindelijk de naam) is slecht verkrijgbaar in Nederland (en in Antwerpen zoals mijn vakantie aan het begin van dit jaar aantoonde) dus dat zou een probleem worden.

Gelukkig besloot een van mijn vrienden bij slijterij Vonk (wij kunnen alles voor U bestellen) naar binnen te stappen en om een kratje te vragen. Ook aan mij denkend bestelde hij een krat St Feullien en een krat Ename cuvee 974. Ename staat bij ons op de 2e plek na St Feullien. Geen probleem werd daar verteld en binnen de 2 weken was er een telefoontje dat het bier opgehaald kon worden. Inmiddels ben ik dus de gelukkige eigenaar van een krat die voor de ene helft met St Feullien kerstbier en voor de andere helft met Ename cuvee 974 gevuld is. Ik ga de feestdagen in zalig genot doorbrengen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten