donderdag 28 augustus 2014

Schoolherinneringen 16: Bijbelles

Een ouderwetse en een moderne bijbel
Had ik het de vorige keer nog over de vrijwillige Engelse les op mijn lagere school, deze keer gaat het om een verplicht vak en wel godsdienst. Wat de echte naam van het vak was weet ik niet meer maar in een van de lesjaren in de bovenbouw werd er één uur per week verhalen uit de bijbel verteld en werd er het een en ander verteld over religie.

Nu ben ik absoluut niet gelovig maar ik vond de verhalen best wel mooi en uiteraard werd het vak door een goede verteller gegeven, die zelf een geestelijke was. Nu was Amsterdam niet echt een godsdienstige stad, ook in het begin van de jaren zeventig, en niemand nam het echt serieus. Een van de, voor mij, grappigste momenten was wel het moment dat er verteld werd dat God overal was. Dit noopte een van mijn medeleerlingen tot de vraag of God ook in hun achtertuin was. Op een bevestigend antwoord van de leraar barstte de leerling echter in lachen uit met de opmerking dat dat niet kon want zij hadden helemaal geen achtertuin. Vanaf dat moment was het wel zo'n beetje gedaan met de serieusheid voor het vak en ik denk niet dat iemand van die groep zich later tot het geloof bekeerd heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten