vrijdag 14 maart 2014

Schoolherinneringen 13: Programmeren

Een schrapkaart
Zoals bekend voor alle lezers van mijn blog werk ik in de IT. Dat is ooit begonnen als hobby met een commodore 64 thuis maar zelfs daarvoor nog heb ik computerles gehad op de middelbare school. Dat was een vrijwillig te kiezen vak dat in de derde klas gegeven werd. We hebben het trouwens over 1976, een tijd dat computers nog een heel onbekend iets waren.

We kregen een uur per week les waarin uitgelegd werd wat computers was en hoe programmeren werkte. Als hoogtepunt van de cursus mochten we een programma schrijven op zogenaamde schrapkaarten, We maakten een zeer simpel programma )tel vier getallen bij elkaar op en bereken het gemiddelde) op de schrapkaarten en deze werden daarna naar een universiteit gestuurd waar op een computer (die namen toen heel veel kamers in beslag) waar ze uitgevoerd werden. De eerste paar keren kwamen de schrapkaarten terug met de mededeling dat het programma niet werkte en de bijbehorende fouten maar op het laatst lukte het eindelijk en kwam het resultaat terug en niet de lijst met fouten. Ik was apetrots en had er heel veel lol in. Dit is het echte begin geweest van mijn IT carrière en het is nog steeds iets waar ik met heel veel plezier aan terugdenk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten