maandag 3 maart 2014

Belastingaangifte

De blauwe enveloppe
Ook bij mij was enige tijd geleden de beruchte blauwe enveloppe op de vloer gevallen met daarin het bekende bericht van de belastingdienst of ik aangifte wilde doen over 2013. Nu heb ik er nooit echt een hekel aan omdat ik elk jaar geld terug krijg maar op het werk zit ik echt niet te wachten alhoewel het jaar na jaar simpeler wordt.

Vroeger zat mijn vader met stapels papier om zich heen te rekenen en de bladzijden in te vullen. Ik download gewoon een applicatie van de belastingdienst die ik op mijn pc installeer. Vervolgens download ik mijn gegevens (en ja ze weten elk jaar meer van je) en hoef dan eigenlijk alleen nog maar te controleren of het klopt en wat extra dingen in te vullen en klaar is Kees. In dit tempo duurt het nog geen vijf jaar meer of ze weten echt alles van me en dan hoef ik niets meer zelf in te vullen, alleen nog maar te controleren of het klopt. Aan de ene kant een hele luie gedachte aan de andere kant werpt het de vraag op of we wel moeten willen dat de overheid zoveel van ons weet. Van de belastingdienst naar filosofie, het is maar een kleine stap anno 2014.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten