vrijdag 14 juni 2013

Werk herinneringen 13: Evacuatie

Net zoals elk bedrijf hebben wij een groep BedrijfsHulpVerleners die een eerste hulp cursus hebben gevolgd en de brandweer moeten assisteren bij brand en andere calamiteiten. Zij oefenen regelmatig en eens in de zoveel tijd is er een grote oefening samen met de officiële hulpdiensten, maar dit is iets wat de rest van de collega's niet raakt.

Tot op een zekere dag het tijd was om te gaan lunchen en ik met enkele andere collega's naar de trap (ik zat toen op drie hoog) liepen. In het trappenhuis stonden enkele collega's van de BHV en zij vertelden ons dat het trappenhuis in brand stond en dat we niet verder konden. Iedereen liep terug en stond een beetje lacherig te doen bij de nooddeur maar deed verder niets. Ik besloot de stoute schoenen aan te trekken en verbrak de vergrendeling van de nooddeur en betrad het dak. Ik had best wel angst dat ik, met mijn hoogtevrees, problemen zou krijgen maar de buiten route over de verdiepingen bleek ver van de dakranden te lopen en in no time stonden wij met zijn alle beneden en liepen naar het verzamelpunt. Of de oefening nut heeft gehad weet ik niet maar jij bewees in ieder geval dat mensen kudde dieren zijn en niet snel verboden acties (het openbreken van een nooddeur) zullen uitvoeren. Ik vond het in ieder geval leuk om zoiets een keer mee te maken dus wat mij betreft was het een geslaagde oefening.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten