vrijdag 6 augustus 2010

ScummVM en SCI


Een waarschuwing vooraf. Deze is voor computer nerd's die in de jaren 80 en 90 adventure games van Sierra speelden (Kings Quest, Leisure Suit Larry etc.), anderen kunnen dit overslaan.

Ik heb bijna een jaar geleden al een stukje geschreven over ScummVM, de virtuele machine waar je meer dan 100 adventure games uit de gouden tijd van het genre kon spelen. Bekendste hiervan waren uiteraard de Lucasrts games (Monkey Island, Indiana Jones etc.). In dat afgelopen jaar zijn de makers van ScummVM druk doorgegaan met het toevoegen van nieuwe adventures zoals de Discworld games en (een persoonlijke favoriet) Return to Zork. Kort geleden plaatsten de ontwikkelaars echter een bericht dat zij ondersteuning voor de SCI games van Sierra aan het toevoegen waren en dat de eersten te spelen waren. In een klap is het aantal ondersteunde spellen verdubbeld waardoor ScummVM meer dan 200 (en misschien wel 300, ik heb ze niet geteld) spellen ondersteund. Onder deze groep zitten een aantal hele grote favorieten zoals de Quest for Glory games en de Space Quest games. Wat nog mooier is er komt ook ondersteuning voor de latere Sierra games waardoor Gabriel Knight weer beschikbaar komt om te spelen. Ik ben bang dat ik weer iets leuks te doen krijg in mijn schaarse vrije tijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten