maandag 24 augustus 2009

ScummVM


Al vanaf het moment dat ik mijn eerste computer had (een commodore 64 in 1978) ben ik verslaafd aan adventure games. In dit soort spellen ben je de held in een avontuur en moet je schatten vinden, prinsessen redden etc. Niet door heel snel op de vuurknop van je joystick te rammen maar door nadenken en het intikken van commando's als "verjaag de olifant met de muis". In de begintijd bestonden deze spellen uit alleen tekst. Later kwamen er plaatjes bij maar je moest nog steeds de tekst intikken. De grote vooruitgang kwam toen het volledig grafisch werd en je de held door het beeld zag lopen. Een aantal van de beste spellen kwamen van Lucasfilm (ja die van Star Wars en Indiana Jones). Ik heb vroeger aardig wat uurtjes met dit soort spellen doorgebracht.

Op moderne pc's werkt dit soort spellen niet meer ze zijn gemaakt voor oude machines. Gelukkig is er een grote groep hobbyisten die gezamenlijk een soort van emulator gemaakt hebben voor dit soort spellen, ScummVM. Deze virtuele machine was eerst alleen geschikt voor de Lucas adventures maar er kunnen inmiddels meer dan 100 adventures mee gespeeld worden op zo'n beetje elk soort hardware. Het werkt uiteraard op de PC maar ook op de Wii, de iphone, de PSP, de dreamcast, de DS, de PS2, de mac, Linux machines etc. etc. Ik vind dit een van de mooiere open source projecten en wil ScummVM daarom graag in het zonnetje zetten n.a.v. het verschijnen van release 1.0 op 31 augustus aanstaande.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten