zondag 1 augustus 2010

De Baltische staten een retrospectieve


Ik ben alweer een week terug na de vakantie in de Baltische staten en dan is het een mooi moment om even terug te blikken. Alles ligt nog vers in het geheugen en dan kan je rustig alles met elkaar vergelijken. Dat levert dan het volgende plaatje op.

Het weer
Was fantastisch, maximum temperatuur was 39,5 graden, die paar keer dat we regen hadden zaten we of in de auto of onder een afdekking buiten te eten. We zijn flink bijgekleurd.

Vervoer
Er is deze vakantie gebruik gemaakt van de metro (zonder bestuurder) in Stockholm, taxi’s in Helsinki (duur) en Tallinn (goedkoop), boot en auto. De ferry’s waren saai (behalve het spannende kunnen we aan boord of kunnen we niet aan boord voor de laatste) en mijn auto. Samen met de Tom Tom was die laatste een onverslaanbare combinatie en dus de winnaar.

Gadgets
Deze keer was het redelijk beschaafd, we hadden de al genoemde Tom Tom, twee telefoons en een camera bij ons naast de topper van de vakantie, mijn netbook. Top apparaat dat overal on line kon om te bloggen en o.a. hotels op te zoeken.

De hotels
De winnaar was een keten, het Radisson blu waar wij 3x overnacht hebben. De topper van deze drie was de vestiging in Rostock. Qua prijs kwaliteit verhouding was echter het vier sterren Avalon in Riga de grote winnaar. Verliezers waren er 2, het ekotel in Vilnius en het Ibis in Stockholm. Gezien zijn prijs gaat de laatste plaats naar het Ibis.

Het eten
Was ronduit goed en gevarieerd. Er zijn nul vette kledders geconsumeerd en ik heb zelfs geen frietjes bij de maaltijd genomen. Het minste vond ik het lokale haring gerecht in Stockholm, wederom een falende haring in het buitenland na de poging van vorig jaar in Duitsland. Het beste was de lokale schotel van wild zwijn met een cake van wilde bos paddenstoelen in Tallinn.

Het drinken
Uiteraard was bier de grote winnaar, de tweede plaats was echter niet voor de cola light maar voor water. We verloren zoveel vocht door de hitte dat we veel water moesten drinken om ons vocht percentage op peil te houden. Er werd zelfs zo weinig cola light gedronken dat de derde plaats voor de espresso was die ik standaard na een maaltijd dronk.

De muziek
Was deze keer niet best. De boot artiesten waren ronduit niet goed en ook de buiten artiesten zoals in Riga konden niet echt boeien.

Het shoppen
Was redelijk beschaafd deze keer. Met een riem, een paar schoenen, enkele shirts en overhemden en uiteraard cadeautjes voor thuis en kleding voor de dochter van mijn vakantie maat hield het wel op.

De steden
Geen missers hier, de top twee voor mij was Riga, en Tallinn. De rest haalde het (soms net) niet bij wat deze twee steden te bieden hadden.

2 opmerkingen:

  1. Ik zie je niets schrijven over het vrouwelijk schoon!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zeg: een mooie samenvatting. Volgend jaar gaan jullie helemaal los denk ik, met een giga rondreis door Albanië, Moldavië, Montenegro en Roemenië!

    BeantwoordenVerwijderen