woensdag 2 september 2009

Joe Jackson


Een van mijn (en misschien wel de grootste) muzikale helden is Joe Jackson. Al vanaf het moment dat ik de eerste nummers hoorde van de lp Beat crazy uit 1981 was ik verkocht. Zoveel power in de muziek en de tekst was ik zelden tegengekomen. Al gauw had ik de eerdere 2 platen, I’m the man en Look sharp te pakken, en ook deze waren geniaal. Met zijn 4e plaat (Jumpin’ Jive) zette Joe de hele wereld op zijn kop. Zijn band was verdwenen, de new wave van de eerdere 3 platen waren niet meer, in plaats daarvan kregen we een plaat vol met oude big band muziek vertolkt door Joe. Het was even wennen maar ook dit was klasse.

De volgende plaat, Night and Day bracht Joe superster status, voor mij is het nog steeds de beste plaat die hij ooit gemaakt heeft. Het is een concept album, kant A is de day side en kant B is de night side. De nummers gaan over het leven in de grote stad (Joe woonde in New York toen hij dit album maakte) en laten het leven van iemand in zo’n grote stad zien. De hit real man bracht hem eerste plaatsen in de hitparades en erkenning bij vele mensen. Op elk concert dat Joe sindsdien geeft worden nog steeds een aantal nummers van deze plaat gespeeld. Denk niet dat dit saai wordt want voor elke nieuwe tour componeert Joe de nummers opnieuw. Zo heb ik een concert bijgewoond waar de vertolking van Real man werd gedaan met 2 violen als hoofdinstrumenten en allen percussie als backing. TOP!

Mocht je onbekend zijn met zijn werk, koop (of download) dan een exemplaar van Night and Day en laat je verwennen met nummers als A slow song, Breaking us in two, Steppin’ out en uiteraard Real man.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten