zondag 27 september 2009

De stripdagen


Sinds 1985 ga ik al naar de stripdagen, de jaarlijkse 2 daagse beurs voor de stripverzamelaars van Nederland. Waar ik in vroeger jaren ging om in de stand van een vriend te staan die zelf een winkel had en de aantallen bezoekers in de tienduizenden geteld werden is het tegenwoordig wel anders. In die jaren ging het om een gezellig weekend, lekker eten en drinken met zijn allen en grote omzetten te halen. De rijen mensen stonden zaterdagochtend voor de opening te dringen voor de deur om maar naar binnen te kunnen stormen. Na de openingsbel was je de eerste uren zo druk dat je pas na 13:00 uur tijd had om tekeningen van bekende tekenaars te scoren voor jezelf. De uitgeverijen hadden grote stands en de goden van de stripwereld waren aanwezig om boeken te signeren en tekeningen voor de gelukkigen te maken.

Tegenwoordig is het een heel ander gebeuren. De bezoekers worden in de duizenden geteld, de uitgeverijen komen (bijna) niet meer en de tekenaars die nog komen zijn meestal niet van de eerste garnituur. Ook ga ik niet meer met de vriend met de winkel maar heb ik met drie vrienden een eigen standje om onze eigen collecties in te laten krimpen. De enige overeenkomst met vroeger is eigenlijk het gezellig uit eten en drinken gaan na afloop van de beurs.

De omzetten kelderen gelijk op met de bezoekersaantallen en met pijn in het hart (en portemonnee) heb ik besloten dat 2009 de laatste editie van de stripdagen is voor mij. Grootste aanwijzing was de komst van Herman. Een van de goden van de stripwereld die ik nog nooit gezien had en waar ik nog geen tekening van had. Waar in de gouden jaren er rijen van honderden mensen stonden die elkaar bijkans de hersens insloegen om een tekening van deze man te bemachtigen stond er nu een lullig rijtje van nog geen 10 man. En ik zag dit rijtje en besloot om niet aan te sluiten....

Zo komt er een ruw eind aan een traditie van 23 jaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten