vrijdag 1 februari 2013

WOZ waarde

Net zoals elk jaar (je kunt de kalender er op gelijk zetten) lag einde januari de groene envelop in de brievenbus. Ik weet niet of het in andere gemeenten hetzelfde is maar in Amsterdam is de brief die de gemeente belastingen bevat groen van kleur. Misschien omdat je dan denkt dat het goed voor het milieu is wat ze met je geld gaan doen of misschien om een heel andere reden. In ieder geval in Amsterdam is het een groene envelop.

Dit betreft een gecombineerde aanslag voor de afvalheffing, de riool heffing en de onroerende zaken belasting. Vooral die laatste wordt de laatste jaren flink onder vuur genomen omdat deze belasting gebaseerd is op de waarde van je huis, de zogenaamde WOZ. Nu dalen de huizenprijzen al jaren dankzij de economische crisis maar de WOZ waarde blijft stijgen. Toen ik de envelop opendeed was ik dan ook zeer benieuwd wat de WOZ waarde van mijn woning zou zijn en tot mijn grote verbazing (en blijdschap) is deze eindelijk gedaald. Hierdoor is mijn gemeente belasting aanslag over 2013 iets lager geworden dan die over 2012. Eindelijk een positief effect van de economische crisis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten