dinsdag 26 juli 2011

De blauwe moskee en de grand bazar

Na een wederom een ontbijt (deze keer met thee i.p.v. koffie) dat niet de annalen van de ontbijten aller tijden zal halen was het tijd voor een bezoek aan de blauwe moskee, de belangrijkste moskee van Istanbul. Na controle bij onze vriendin aan de receptie besloot ik het op een korte broek te houden en niet op een lange voor het moskee bezoek. Bij aankomst stond er echter een bord dat lange broeken verplicht waren. In de rij stonden echter vele korte broeken dus besloot ik het er op te wagen. Het bleek geen probleem te zijn, de enige verplichte acties waren schoenen uit en voor de dames geen blote schouders. Eenmaal binnen was de moskee groot en indrukwekkend, voor mij haalde hij het echter niet bij de Sint Pieter in Rome. Na afloop namen we een cola en vervolgden de tocht naar de grote bazaar. Onderweg kon ik mijn geluk niet op want we kwamen een Starbucks tegen. Heaven on earth. Na cappuccino en verse jus d'orange zag de wereld er weer stukken beter uit. Korte tijd later stonden wij bij de grote bazaar een megagroot overdekt complex van smalle en brede passages met juwelen, leer, tapijten en heel veel nep artikelen. Het was leuk maar niet wereldschokkend dus na enige tijd werd de weg terug ingezet. Onderweg nog een stop voor de lunch dit keer bij Faros. Hier wederom verse jus en een goede sandwich met tonijnsalade voor mij en een soepje voor René. Verder terug naar het hotel waar ik het tijd vond voor een pauze maar René wou nog wel weg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten