zondag 4 april 2010

Dinner date


Deze vrijdag was het dan zover, een afspraak die afgelopen augustus tijdens het prinsengracht concert was gemaakt werd eindelijk ingevuld. We zouden met z’n vieren gaan eten in Zaandam. Ik had me aangeboden als chauffeur en pikte een vriendin dan ook op in haar thuishaven Amstelveen om de rit naar Zaandam in te zitten. Stipt om (iets over) zeven waren wij aanwezig bij onze vrienden waar de oppas (12 jaar oud en met haar die dag gekochte netbook) al klaar zat zodat wij naar hartje Zaandam konden vertrekken om Castell, hun favoriete restaurant, te bezoeken.

Het restaurant zag er prima uit, de ontvangst was top en met goede verwachtingen (ik was hier een keer eerder geweest) ging ik dan ook zitten. Toen de maître ons vertelde wat de vis special was liet ik de kaart meteen vallen. Met een combi van rogvleugel, wilde zalm en coquilles met daarbij wilde spinazie en aardappelpuree heb je mij probleemloos verleid. Voor had ik de king krab cocktail en ik had maar een klacht over beide gerechten. Het waren erg forse porties zodat ik geen ruimte voor een dessert over had, maar wat was het lekker. De anderen hoorden ik geen klachten melden over tournedos, carpaccio, meloen met parmaham, ladysteak in roquefort saus en de huisgemaakt frietjes met eveneens huisgemaakte mayonaise. Omdat ik moest rijden vroeg ik om 2 halve glaasjes wijn bij mijn beide gerechten maar kreeg als advies om bij mijn krab cocktail de door de andere bestelde Tavel te nemen. Een prima advies want deze stevige rosé deed het prima bij mijn voorgerecht. Bij het hoofdgerecht kreeg ik een half glaasje chardonnay met de mededeling dat deze van het huis was daar men niet aan halve glazen deed.

Er was maar een dappere (een dame nog wel) die voor een echt dessert ging, de rest hield het bij muntthee, espresso en armagnac. Zij nam de crème brulee, voorzien van grand marinier ijs, en een Franse koffie. Het toetje werd echter door beide dames gezamenlijk verorberd. Na de prima maaltijd en zeer goede bediening namen wij nog een afzakkertje maar het was al bijna 12 uur en dus tijd om de oppas af te lossen en naar haar ouders terug te brengen. Nog wat na pratend bij onze vrienden was het tegen half een toch echt tijd om huiswaarts te keren na een erg gezellige avond.

1 opmerking:

  1. Ook een goede portionering hoort bij een restaurant, dat bekent dat ook teveel een punt is om op te letten!

    BeantwoordenVerwijderen