dinsdag 28 juli 2009

Monday bloody monday


Alhoewel het alweer ruim een week geleden is wil ik toch even terugblikken op het concert van mijn favoriete band U2 op maandag 20 juli in de Arena. Samen met een vriendin had ik kaartjes weten te scoren (alhoewel niet naast elkaar) voor de 360 tour. Downloaden heeft zo zijn nadelen want artiesten verdienen weinig meer aan cd’s dus de concert kaartjes vliegen omhoog in prijs. Het nieuwe record dat deze show zette was €160 voor een ticket.

We vertrokken tegen half vier naar de Arena en konden onze auto probleemloos kwijt in de parkeer garage. Een vrij tafeltje op de Arena boulevard was echter een probleem daar U2 fans de macht gegrepen hadden. Dan maar even onder de spoorlijn door en een sateetje eten in een restaurantje daar. De maag gesterkt togen we terug naar de boulevard en deze keer wisten we wel een plekje te scoren. De sfeer zat er goed in want de Heineken Music Hall was open als cd verkoop filiaal en de daar aanwezige installatie schalde U2 muziek over het complete plein. Nippend aan een biertje en gezellig pratend met een Rotterdams stel (jawel hij was Feijenoord fan), zaten wij daar heerlijk tot kwart voor acht, voordat wij naar binnen gingen.

Het podium was impressive maar het geluid was, alhoewel voor Amsterdam Arena begrippen goed, niet al te best. Ik zat gezellig tussen nog 2 mensen met een single kaartje, een Ierse jongen die uit Dublin was gekomen voor het concert en een Peruaans meisje dat in Eindhoven studeerde naar het voorprogramma, Snowpatrol, te luisteren. Niet slecht maar ook niet waar ik voor kwam. Tegen 9 uur was het zover en de show barstte los. De mannen speelden 2 uur en 20 minuten en na afloop was ik schor, en niet weinig ook. Er werden veel nummers van de nieuwe plaat, New line on the horizion gespeeld (7), er was een korte ode aan Michael Jaskcon (Don’t stop ‘til you get enough), een preek van Desmond Tutu, en 16 oudere songs waarvan alleen Sunday bloody Sunday teruggreep op het ‘oude’ U2.

Enige minpunt, het verkeer was een chaos na afloop en de parkeer garage was meer dan een uur geblokkeerd, dus voor we thuis waren... Het was weer een top avond en ik kijk uit naar de volgende tour over 4 jaar. (De laatste waren 2001, 2005 & 2009)

1 opmerking:

  1. MLK heet de lullaby
    voor t eerst gezongen bij de tour
    voorafgaand aan "the unforgettable fire"
    daarna op dit album gezet

    aangezien dit album uit de jaren '80 is
    en ik iets af weet van ouwe dozen ;)
    is dit absoluut eentje uit de ouwe doos!!!

    shame on you
    for not knowing

    maar ...
    aangezien ik in 1983 reeds aanwezig was bij een concert van U2
    en daar zo ongelofelijk van onder de indruk was
    kan ik mij voorstellen dat het bij mij eerder bellen doet rinkelen als bij een ander
    sterker nog
    dit nummer bij mn crematie aub!
    prachtig

    voor wie wil
    http://www.youtube.com/watch?v=MgZYlTpRoRc
    geluid heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel hard!

    BeantwoordenVerwijderen