dinsdag 16 april 2024

Werkherinneringen 54: Marktkoopman voor een dag

Leuk
Uit de aparte baantjes die ik heb gehad is dit misschien wel de apartste. Ik werkte toen in een stripboekenwinkel en moest wat ophalen bij Theo, de eigenaar van een boekenkraam op de Albert Cuyp. Toen ik aankwam was Theo alleen, de mensen die normaliter stonden te werken waren ziek of vrij dus werd mij gevraagd of ik een dagje wilde helpen en dat leuk mij best wel leuk.

Theo verkocht boeken maar verdiende het meeste aan tweedehands damesromannetjes (de bouquet reeks) en pulp romans (Jerry Cotton). Je kon ze kopen, voor weinig of ruilen, je bracht er twee en mocht er een meenemen. te beschadigde exemplaren werden netjes ingenomen en meteen weer vernietigd, Theo deed niet moeilijk. Zijn lijfspreuk was beter een snel dubbeltje (10 cent) dan een traag kwartje (25 cent) en daar was hij zeker niet arm van geworden.

Drinken voor de markt werd verzorgd door een café in de buurt dat bestellingen kwam opnemen en die werden daarna afgeleverd, uiteraard op rekening van Theo, het personeel hoefde dat niet te betalen. Theo zijn kraam stond voor een bakker en achterin de bakkerswinkel lag de voorraad die niet meer op de kraam paste en waar af en toe wat naar voren gebracht werd.

Ik vond het een ontzettend leuke ervaring maar toen Theo mij aan het einde van de dag betaalde en vroeg of ik zin had om het vaker te doen zei ik resoluut nee, want met mooi weer was het erg leuk om te doen maar bij slecht weer zat ik toch echt liever binnen in de stripboekenwinkel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten