zondag 15 april 2007

Aberlour distillerry

We stonden vroeg op want de tour bij Aberlour begon al om 10 uur. De reden dat Aberlour op de routekaart stond was dat ik bij een van de whisky proeverijen in L&B had gehoord dat men hier de beste rondleiding had gehad van welke distilleerderij dan ook. We waren gewaarschuwd door onze vriend in het Glenfiddich restaurant dat er een stevige whisky geschonken werd dus iedereen ging voor een vol Schots ontbijt met eieren spek, worstjes en nog het e.e.a.

Netjes op tijd stonden we voor de deur en betaalden de tien pond die de tour kostte, dat was meer dan de zeven pond die anderen rekenden. Onze gids was een goede verteller die de historie van de whisky met mooie verhalen omkleedde over de Schotse historie. Ook hij vertelde dat fotograferen verboden was maar lei dat meteen volgen door de opmerking dat hij absoluut niet kon zien wat er achter zijn rug gebeurde dus we hadden deze keer een mooie rapportage van de destilleerderij.

Na de rondleiding (inderdaad de beste die we gehad hadden) kwamen we in het proeflokaal voor de afsluitende dram whisky. Tot onze verrassing stonden er echter zes glazen klaar i.p.v. het ene glas dat we verwacht hadden. Een met spirit (zeg maar de ongerijpte alcohol die het vat in gaat) en vijf met diverse whisky's van Aberlour. Ondanks het vroege uur gingen we eens goed voor zitten en een van ons gaf aan dat hij de rest van de dag zou rijden zodat wij ons ongegeneerd aan de whisky te buiten konden gaan. Ik dronk met plezier mijn zes dram's en voelde dat best wel maar de andere twee vonden het zonde om de dram's van de chauffeur te laten staan en dronken die ook nog eens op. Zij waren dan ook erg vrolijk toen wij het proeflokaal verlieten. Ik moet zeggen, met voorsprong het beste bezoek dat wij in Schotland gebracht hebben en een aanrader voor iedereen. Mijn dank dan ook aan de anonieme proevers in L&B van wie ik deze tip heb gekregen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten