zondag 7 juni 2026

The yard house

Prima tent
Voor het tijd was om naar bed te gaan  moest er eerst nog gegeten worden en onze keuze viel op een restaurant dat op loopafstand van het hotel zat, Yard house. We liepen dan ook het hotel uit, staken de parkeerplaats over en stonden voor de deur van deze keten waar wij nog nooit geweest waren.

We werden naar een tafeltje gebracht waar we de uitgebreide bierkaart en de menukaart kregen met de mededeling dat het happy hour was en er dus korting op het eten en drinken goldt, iets waar je als Nederlander meteen een goed gevoel bij krijgt. Ik koos een plaatselijke biertje van de drankenkaart en mijn vriendin hield het bij een miller lite. Als voedsel begonnen we met de poke nachos waar avocado, tonijn, pepers en sriracha mayonaise opzat, gevolgd door wings en een caesar salade. Alles was prima maar de poke nachos zijn eigenlijk een verplichte keuze als je hier komt. Dit gaat een vaste keten worden op onze Amerikaanse trips en waarschijnlijk gaat er deze vakantie nog wel een bezoekje aan een filiaal gebracht worden. 

zaterdag 6 juni 2026

De auto en het eerste hotel

Standaard Hyatt house/place inrichting
Op O'Hare bevinden de auto verhuurders zich in een aparte gebouw, de multi-model facility waar je door een trein/metro heen gebracht wordt met een rit die een paar minuten duurt. Daar namen we de lift naar beneden en vonden de desk van onze verhuurder waar we snel geholpen werden. Daarna liepen we naar de parkeergarage waar onze auto klaar stond in slot 1317. Het bleek een Hyundai Sonata te zijn, een auto waar we per rit blijer van werden. Hij reed erg fijn, was heel comfortabel en had heel veel extra's zoals adaptive cruise control en allerlei waarschuwingssystemen zoals een dode hoek controle.

Zijn eerste taak was ons naar ons hotel te brengen, het eerste van drie Hyatt waar we deze vakantie verbleven. In nog geen dertig minuten waren we ter plekke en brachten, na het inchecken, onze koffers naar de kamer die ons erg vertrouwd voorkwam want alle Hyatt places zijn volgens een standaard stramien gebouwd net slaapkamer, keuken en woonkamer.

vrijdag 5 juni 2026

De reis

Onze vogel
De reis naar Amerika verliep erg voorspoedig. Onze taxi was keurig op tijd en bracht ons vlot naar Schiphol waar we al snel onze koffers achterlieten en door douane en security heen gingen. Toen was het tijd voor ontbijt en dat werd een nieuwe plek voor ons, Stach. Verse sapjes, lekkere koffie, water en goede broodjes zorgden voor een gevulde maag en een goede stemming.

Daarna was het wachten tot we aan boord konden gaan van onze vlucht met United Airlines. We zaten in een rijtje van drie maar onze medepassagier verkaste naar een andere plek zodat we lekker ruim zaten. De lunch werd geserveerd en daarna was het tijd voor het amusement en er waren twee films die ik nog niet gezien had, Wrecking crew en de remake van The running man. Zo kwam ik de reis redelijk vlot door en werd ik blij verrast door de cockpit die aangaf dat we de landing gingen inzetten. Ook daarna ging het lekker vlot, met de MPC app waren we snel door de douane heen en onze koffers kwamen vlot van de band rollen. De vakantie kon nu echt beginnen.

donderdag 4 juni 2026

Boarding passes

old skool
Het inchecken voor onze vlucht was deze maal extreem makkelijk. Je kunt 24 uur van te voren inchecken en dan start je de app op doet wat je moet doen en klaar is kees, deze keer ging het nog iets soepeler.

24 uur van te voren werd er een berichtje naar mijn telefoon gestuurd waarna ik de app opende en vervolgens zowel ons zelf incheckte als aangaf dat wij twee koffers bij ons hadden waarna er twee boarding passen voor ons aangemaakt werden die ik in mijn Apple wallet stopte en alles in kannen en kruiken was.

woensdag 3 juni 2026

Eetcafé Thijs

Vis drielang
Het was bijna vakantie en dus gingen we nog een laatste keer uit eten voor we zouden vertrekken. We kozen voor simpel, dichtbij en lekker en dat betekende eetcafé Thijs dat om de hoek ligt. Enige nadeel is dat we er pas om zeven uur heen kunnen omdat er een inrijverbod is van 16:00 tot 19:00 om spitsrijders tegen te gaan.

Vijf over zeven zaten we echter aan tafel met een biertje voor mij en met enige vertraging een cocktail voor haar omdat de benodigde wodka nog even snel bij de slijter gehaald moest worden. We namen beide vis en vlees waarbij zij voor het trio van vis koos als voorgerecht en de ossenhaaspuntjes als hoofdgerecht. Ik deed het precies andersom met de carpaccio als voorgerecht en de zalm met asperges als hoofdgerecht.

Zoals altijd prima eten, vriendelijke bediening en een vriendelijke prijs zodat wij voldaan terug naar huis gingen waar het nog twee nachtjes slapen is voor de reis begint.

dinsdag 2 juni 2026

Wise

Hoppa
Ooit toen ik met de boys in Amerika was deed mijn credit card het niet, hij bleek geblokkeerd te zijn door mijn bank omdat ze bang waren dat er fraude mee gepleegd werd. Aangezien we met vier man en dus vier credit cards waren was dat geen probleem maar als het nu weer zou gebeuren hebben we wel een uitdaging omdat alles in Amerika per credit card gaat.

Daarom heb ik voor de start van USA2026 een debit card van Wise op mijn telefoon gezet. Die heeft twee voordelen, dezelfde koers als mijn kaart van de bank maar geen extra opslagen die het allemaal toch wat duurder te maken en een extra methode van betalen achter de hand indien noodzakelijk. Een tweede credit card is beter maar daar zitten best wel wat uitdagingen aan vast, dat gaan we na de vakantie eens uitzoeken.
 

maandag 1 juni 2026

Dollars

Exit GWK
Net zoals voor al onze trips naar de USA wil ik contant geld op zak hebben maar waar ik dat vroeger bij het GWK deed ben ik sinds onze vorige trip geswitcht naar Potts change op het Damrak.

De reden is heel simpel, je bent hier 10% voordeliger uit dan wisselen bij het GWK en dat scheelt een slok op een borrel, het is zelfs iets voordeliger dan bij een bank in  Amerika  pinnen. Kortom de buckies zijn binnen we kunnen met cash betalen in Amerika.

zondag 31 mei 2026

Kleding

Uitzoeken
Bij het ophalen van de koffers voor de vakantie uit de box was ik ook een sporttas tegengekomen die vol met kleding zat. Die had ik ook maar uit de box gehaald om te kijken wat er in zat.

Het eerste wat ik tegenkwam was een mooie korte broek van Tommy Hilfiger maar die was echt veel te ruim dus die ging naar de oude kleding. Het volgende waren drie Lacoste polo's en die bleken nog prima te zitten en zijn dus naar de kledingkast verhuisd evenals een Lacoste long sleeve. Verder is er nu geen tijd meer maar de tas staat nu in de gangkast en na de vakantie gaan we kijken wat er weg kan en wat er een tweede leven krijgt alvorens de lege tas terug naar de box gaat.

zaterdag 30 mei 2026

De laatste keer gewaegth

Op zoek naar een nieuwe locatie
Als afsluiter voor de vakantie begon ging ik met een van mijn vrienden wat drinken en we besloten Gewaegth nog een kans te geven na de wissel van eigenaren.

Het bier was nog steeds goed, het terras prima, en alhoewel er wat minder keuze was in de hapjes smaakten de vlammetjes en bitterballen ook nog steeds. Het nieuwe personeel was vriendelijk maar de clientèle was anders dan vroeger, geen stamgasten en Amsterdammers meer maar toeristen en hip volk en daar rekenen wij ons niet toe. Kortom bij het vertrek besloten we dan ook dat dit de laatste keer Gewaegth was geweest en de volgende keer zou er dus ergens anders een poging gewaagt gaan worden.

vrijdag 29 mei 2026

Airalo

Aanrader
Waar ik vroeger bij een vakantie als een van de eerste aankopen een plaatselijke simkaart voor de telefoon gedaan werd is dat al een paar jaar niet meer zo. De elektronische simkaart wordt thuis aangeschaft met de daarbij gewenste bundel (deze keer 10 gigabyte voor 30 dagen) en geïnstalleerd. Het enige dat dan nog overblijft is na de landing te switchen van de normale simkaart naar de elektronische en de klus is geklaard voor een prijs die ongeveer de helft is van wat we vroeger kwijt raken. Sneller en goedkoper wie wil dat niet.